Clicky

HZ Conferinta Presa

COMUNICAT DE PRESĂ
studiu sociologic
DONAREA DE SÂNGE: PERCEPȚII & BARIERE

BUCUREŞTI / SALA DALLES, MARŢI 11 IULIE, 2023

11 Iulie 2023, București, Sala Dalles
SORMA (Societatea Română de Marketing și Cercetare a Opiniei Publice) în parteneriat cu Asociația Donorium, au plăcerea de a vă invita să participați, marți 11 iulie, ora 10:00, Sala Dalles, la conferința de presă pentru comunicarea către public a rezultatelor studiului sociologic: Donarea de Sânge l Percepții și Bariere.

Tema conferinței:

Ce poate face România pentru a nu mai fi ultima în ceea ce privește donarea de sânge?

“În contextul unor clasamente diferite care plasează România pe ultimul loc în Europa privind donarea de sânge, sondajul realizat de SORMA are menirea de a readuce în prim plan importanța donării de sânge pentru salvarea vieților semenilor noștri”, subliniază Alina Șerbănică, Președinte SORMA.

Principalele concluzii ale studiului sociologic realizat pe un eșantion reprezentativ la nivel urban, indică urmatoarele:

  • Românii au nevoie de informare, campanii de educare și responsabilizare pentru a conștientiza necesitatea donării de sânge;
  • 7 din 10 români din mediul urban asociază donarea de sânge cu viața;
  • Pentru 56% dintre români, temerile stopează actul donării de sânge;
  • Suportul psihologic din partea personalului de la centrele de donare și detalierea pașilor, (prezentarea instrumentarului) sunt de mare ajutor pentru potențialii donatori: “poate am emoții, întrebări, vreau să îmi dea încredere că este totul sigur, să înțeleg ce se întamplă” spune un potențial donator
  • 37% dintre români sunt de părere că Ministerul Sănătății trebuie să susțină campaniile de donare de sânge;
  • 4 din 10 români din mediul urban au declarat că au donat sânge în trecut, însă doar 17% dintre aceștia au donat în ultimul an.
  • 7% dintre români nu ar donaindiferentde situație Însă, 93% dintre cei care nu au donat până acum, ar putea fi sensibilizați și motivați.
  • “Campaniile derulate în ultimii ani au avut un impact pozitiv și sunt necesare pe mai departe pentru a crește nivelul de informare și numărul donatorilor.
    O campanie bună de promovare, mai multe informații despre beneficiile donării de sânge, mai multe informații disponibile despre procesul de donare sunt aspecte extrem de importante. Românii au nevoie de informare, campanii constante de educare și responsabilizare pentru a conștientiza necesitatea donării de sânge,” spune Alina Dincă, reprezentant SORMA, coordonatorul studiului sociologic.

  • Deși numărul campaniilor derulate în ultimii ani pentru donarea de sânge a crescut, 37% dintre românii din mediul urban nu au auzit de nicio campanie, iar 2% dintre români nu cunosc niciuna dintre aplicațiile care facilitează programarea pentru a dona sânge.
  • “Țelul unic al Donorium este susținerea tehnică și informațională a sistemului de transfuzie, a comunității de donatori și comunicarea cu donatorii. Donorium își propune dublarea numărului de donatori recurenți până în 2025.” precizează Dragoș Mutașcu, Președintele Asociației Smart Society, fondatoarea Donorium.

  • Cei care sunt parte din proces, în calitate de donatori, de persoane care au avut nevoie de sânge, medicii din cadrul centrelor de trasfuzie sanguină, dar în același timp și autoritățile în domeniu, prezintă încredere pentru viitoarele campanii.
  • “Prin coagularea eforturilor centrelor de transfuzie, autorităților din domeniu, O.N.G.-urilor și mass-media, numărul persoanelor care au donat sânge s-a situat pe un trend crescător în ultimii ani. Constatăm o adresabilitate în creștere a persoanelor dornice să doneze sânge și o informare mai bună a acestora.”, menționează Lt. Col. Dr. Florea Vlădescu, medic șef la Cabinete Consultații Donatori la Centrul de Transfuzie Sanguină al MApN.

DESPRE STUDIU – Proces și metodologie

Pentru a avea un tablou cât mai corect si relevant asupra nivelului actual de implicare a românilor în donarea de sânge, SORMA a derulat un studiu sociologic, care a cuprins două etape.

O etapă de Cercetare Calitativă, de tip expliratoriu:

  • 8 interviuri în profunzime, conduse de un moderator, fiecare discuție având o durata de ~40 minute
  • persoane cu vârsta între 22-55 ani
  • 2 donatori și 6 non-donatori

Etapa calitativă împreună cu o etapă de tip desk research, despre conținutul informațiilor disponibile pe platformele de social media, pe forumuri și pe paginile de evaluare ale centrelor de transfuzie, au stat la baza pregătirii instrumentului de cercetare pentru etapa cantitativă.

O a doua etapă, de Cercetare Cantitativă pentru a valida și cuantifica informațiile primei etape:

  • Eșantion reprezentativ la nivel urban: 1.014 persoane cu vârsta între 18-60 ani
  • Marja de eroare: ±3,08%
  • Eșantionare pe cote, după gradul de urbanizare, regiunea geografică și intervale de vârstă: 18-29 ani, 30-44 ani, 45-60 ani
  • Chestionare online, autocompletate, cu durata de aproximativ 10 minute
  • Culegerea datelor: in intervalul 7-20 aprilie 2023.

Vârsta participanților la studiu a fost stabilită în conformitate cu vârsta eligibilă pentru donarea de sânge, fiind utilizat ghidul donatorilor pus la dispoziție prin platforma Donorium.

Studiul a fost realizat prin implicarea benevolă a 4 companii de cercetare de piață membre SORMA: Daedalus Online, Exact Business, ISRA Center și Mercury Research.

Pentru orice întrebări legate de studiul sociologic nu ezitați să ne contactați:
SORMA: Comunicare@asociatiasorma.ro
Membri SORMA:
Alina.Dinca@isracenter.com
Alina.Serbanica@council.esomar.org
Daniel.Enescu@daedalusonline.ro
Ioan.Simu@mercury.ro
Julien.Zidaru@exactbusiness.com

SORMA l Comunicat de Presă Studiu Sociologic Donarea de Sânge – Percepții & Bariere l 11 Iulie 2023 (final)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to top